2012. május 11., péntek

Vác - Rád - Penc - Keszeg - Ősagárd - Nőtincs - Nógrád - Diósjenő - Királyrét - Szokolya - Kismaros - Verőce - Vác

Túránkat a Váci vasútállomáson kezdjük meg. A 2-es főúton Budapest felé tekerve a Rád felé vezető utat keressük balra tartva. (művelődési házzal majdnem szemben) Sajnos a kerékpárút megszűnik a város határában, de az út, amin tekernünk kell, nem nagy forgalmú. Balra a Cserhát legmagasabb hegyét, a Naszály-hegyet láthatjuk. Átmegyünk az M2-es autóút felett, és tovább haladunk Rád irányába, ahol következik egy 90 fokos bal kanyar, ezután már kisebb lejtők és emelkedők jelzik nekünk, hogy a Cserhátban járunk.
Rádon átkelve megkezdődik az út emelkedése egy dombra, ahonnan egy völgybe gurulunk, majd újra egy emelkedő vár ránk. Ennek a végén már elérjük Pencet. Miután legurultunk a falu központjába, ott (13,8km) balra kanyarodunk Keszeg felé. Ezt tábla is jelzi nekünk. 
Itt kezdődik az első komolyabb (5%-os) emelkedő, ami körülbelül 3km hosszú. Gyakorlatilag az előttünk magasodó hegy az, amit meg kell másznunk, valamint itt húzódik Pest és Nógrád megye határa is. 
Ezután leereszkedünk Keszegig, ahol a Nőtincs felé vezető útra, balra kell fordulnunk. 21,6 km-nél elérjük Ősagárdot. Ezt a falut Kosdról is meg lehet közelíteni földúton, de ez majd egy másik túránk része lesz. Ősagárdról kiérve újra egy völgybe gurulunk, itt már kirajzolódik a Börzsöny dél-keleti oldala is, ahol az utunk fog vezetni. 
Ezután megint egy elágazáshoz érünk, újra balra kell fordulnunk Nőtincs felé. 28,1 km-nél be is gurulunk a faluba. A település közepén ismét felfelé kell tekernünk, majd egy ereszkedés után újra emelkedni kezd az út. 31 km-nél kiérünk a 2-es főútra, ahol jobbra, majd 200 méter múlva balra kell fordulnunk Nógrád felé. Szerencsére minden remekül ki van táblázva. Ez az út fog minket elvezetni az egykori vármegye székhelyére. 

Nógrád felé vezető útról - A völgyben Berkenye és szemben a Börzsöny csúcsai. 
Fotó: Stef156

36 km-nél elérjük Nógrádot, ahol legurulva a faluba, egy kereszteződéshez érünk. Itt jobbra kell kanyarodnunk. Diósjenőre érve (39,5 km) a Börzsöny utcába kell felkanyarodnunk (az iskolánál), de ezt egy kis tábla is jelzi számunkra. (Ez az út vezet át Kemencére is) Szerencsére autósforgalom nagyon elenyésző, mivel kitiltották. Csak a királyházai célforgalomra és fakitermelésre használható. 
Itt kezdjük meg az újabb emelkedőnket. Feltekerünk a 1,5km-es utcán, majd jobbra fordulunk, és hamarosan már a Ipoly erdő nemzeti parkban kerekezünk. Itt turistajelzéseket és utakat láthatunk, de mi maradunk az aszfalton. Az első 90 fokos jobb kanyarnál mi balra fordulunk egy murvás útra. (43,2 km) Ez fog minket átvinni a hegy peremén Királyrétre. 
Jó minőségű, 3-4 km-en keresztül változóan emelkedő, murvás út vezet minket fel a hegyre. Néhol csodálatos panorámák tárulnak elénk. Nem csak Diósjenő, a nógrádi vár és a Naszály-hegy látható, hanem az eddig megtett utat szinte a szemünkkel le tudjuk követni. 

Naszály-hegy és a nógrádi vár a Börzsönyből

Az emelkedés után gyenge lejtmenet következik, de vigyázzunk, mert a köveken nem nehéz elesni. Néhol még a régi aszfalt is előbukkan, de inkább a murva, illetve a kő jellemzi az út burkolatát. Szinte a Börzsöny peremén bringázunk az erdőben, csodálatos helyeken. 51,5 km-nél a Cseresnyés patak szegődik mellénk, melyen kétszer is átkelünk hidakon. 53 km-nél pedig már ki is érünk a Spartacus menedékház felé vezető útra. Itt mi balra (lefelé) fordulunk, és megkezdődik a gurulás Kismaros felé. Királyrét után 2 km-el van a kóspallagi elágazás (57 km), amely egy másik túránkban kap majd szerepet. Itt egy 6 km hosszú emelkedő leküzdésével Kóspallagra tudunk eljutni, ahonnan már Inócon keresztül Nagyírtás-pusztára is fel lehet menni. 
Mi azonban most tekerünk tovább Szokolyára, majd tovább Kismarosra. Királyréttől a kisvasút is mellénk szegődik, amely hétvégente nosztalgia gőzös mozdonnyal közlekedik.
Kismaroson (65 km) a 12-es út mellett haladó kerékpárútra balra kanyarodunk, és Verőcén keresztül meg sem állunk Vácig, túránk kiinduló pontjáig. 

Túratáv: 76 km
Nehézség: Erőnlét szükséges, közepesen nehéz

6 megjegyzés:

  1. Kedves Szabolcs!
    Nagyon jók a bejegyzések, érdeklődve olvasom őket! Egy megjegyzést azért hozzáfűznék: az illusztrációra felhasznált képeknél, amennyiben az nem saját tulajdon, illene feltüntetni a kép készítőjét, illetve forrását. Pl: Forrás: Panoramio - stef156 http://www.panoramio.com/photo/57001457

    További szép túrákat! :)

    Üdv
    Stef

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözlöm

      Bocsánatot kérek. Ezek az írások eredetileg csak egy kerékpáros baráti kör részére készültek, később döntöttünk úgy hogy egy blog keretében más részére is elérhetővé tesszük. Sajnos az én figyelmetlenségem miatt fordulhatott elő a hiba. Kérem elnézését, a kép alá odaírtam a szerzőt, és ezúton kérnék engedélyt a kép közzétételére.

      Üdv: vagisz

      Törlés
  2. Sziasztok!
    Lelkesen olvasom az egész blogot, gyűjtöm az ötleteket. Egy kérdésem van ezzel a túrával kapcsolatban? Szerintetek mi a minimális gumivastagság a Szokolya-Diósjenő útra? Jelenleg a trekkingemen vékony gumi van (32-es), a következő méret az 57-es a montin :) De jobban örülnék, ha a trekkinggel le lehetne küzdeni a távot :)
    Köszi
    Erik

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Most, november elején jártam erre utoljára, és sajnos egyre rosszabb az út. Én is trekking kerékpárral jártam meg, amin 37-622-es gumik voltak. Végig lehet menni, de szenvedés. Ez az út szerintem egy Mountival élvezhető igazán. Ha megteheted, azzal menj.
      Szabi

      Törlés
  3. Kedves Szabolcs, a facebook oldal nem él? Vagy csak a link rossz?
    Szívesen csatlakoznánk hasonló túrákhoz.
    Köszi!

    VálaszTörlés