2012. május 29., kedd

Diósjenő - Kemence - Vámosmikola - Ipolytölgyes - Letkés - Ipolydamásd - Márianosztra - Kóspallagi út - Kismaros

A mai túránkat Diósjenőről fogjuk indítani, melyet Vácról, illetve Balassagyarmatról tudjuk vonattal megközelíteni egyszerűen. Csodás tájakon fogunk kerekezni, ismét bejárjuk a Börzsöny szívét.

Diósjenői vasútállomásra merőleges utcán kikerekezünk a falu főutcájára, ahol mi balra fogunk fordulni Nógrád felé. Jobbra egy élelmiszerboltot találunk (cba), ahol még fel tudunk tankolni ivóvízzel, étellel. Ahogy eljutunk a Börzsöny utcáig (az iskolánál), ott mi jobbra fordulunk, és megkezdjük a közel 4,5 km hosszú emelkedőnket. Feltekerünk a másfél kilométeres Börzsöny utca végére, ahol jobbra kanyarodunk. Pár száz méter megtétele után már el is hagyjuk a Diósjenő házait, és belépünk a Börzsönybe. Itt már autókkal elvétve találkozunk, mivel csak a királyházai célforgalom, és az erdészek használhatják az utat. Ez nem is baj.
5 km-nél felérünk Závozra, ahol egy rétet láthatunk. Érdemes innen egy pillantást vetni a tájra, hiszen Diósjenőn kívül a Nógrádot, a várat és a Naszály-hegyet is látni.
Tovább haladva az aszfaltúton egy nagy ereszkedés kezdődik. Szinte 15 km hosszan fog lejteni az út Királyházán át, egészen Kemencéig. Megérte tehát leküzdeni az eddig megtett öt kilométeren a 260 méter magas szintkülönbséget. Gurulás közben több időnk marad gyönyörködni az Észak-Börzsönyt és a Magas-Börzsönyt elválasztó völgyben .
Zúgó a Kemence-patakon
Már 5,6 km-nél mellék szegődik a Kemence-patak, amely a Börzsöny leghosszabb, és legnagyobb hozamú vízfolyása. Az erejét az is mutatja, hogy 1999-ben az esős időjárás miatt átszakadt a víztározó gátja, és hatalmas károkat okozva elöntötte Bernecebarátit.
Utunk során kis hidakon többször is átkelünk a patak fölött, mivel egészen Kemencéig fog elkísérni bennünket.
A pár üdülőházból álló Királyházán átgurulva folytatjuk az ereszkedésünket. Csodálatos panorámák nyílnak a völgyből a meredek dombokra, melyek fölénk magasodnak.
Mielőtt beérnénk Kemencére, balra az üdülőfalut, jobbra vendéglátó helyeket találunk. Továbbgurulva beérünk a falu központjába, ahol 19,7 Km-nél el is érjük a 12-es utat. Nekünk a kereszteződésben balra, Szob felé kell fordulnunk.
Szerencsére a főút nem forgalmas. Kemencéről kifelé egy emelkedőt kell leküzdenünk, de ez a falu határában véget is ér. Innen Vámosmikoláig végig lejt az út. Kisebb völgyeket és dombokat érzünk majd a nyeregben ülve, de ezeket szinte lendületből le is tudjuk küzdeni.
Ipolytölgyes
Mikolára érve (28,8 Km) tovább haladunk egyenesen Ipolytölgyes felé. Útközben, 33 Km-nél a Nagybörzsönyi elágazás következik. Egy másik túránk alkalmával már jártunk erre, akkor Nagyírtás-puszta felé kerekezve szeltük át a Börzsönyt. Ipolytölgyes határában (34,4 Km) jobbra egy földúton le tudunk menni az Ipoly gátjára, de mi most inkább folytatjuk utunkat tovább Letkés felé a 12-es főúton.
Az út teljesen egyenes, és a terep nagyon nyílt ezen a szakaszon. Ha esetleg kifogjuk az északi széljárást a túra napjára, szerencsésnek érezhetjük magunkat.
Letkésről át lehet menni Ipolyszalkára, ami már Szlovákia. 39 Km-nél van az elágazás, ahol jobbra kanyarodva másfél kilométer alatt már a felvidéki falu központjában lehetünk. (Forinttal lehet fizetni a boltban, és a kocsmában is.)
Mi ismét nem kanyarodunk le, hanem haladunk tovább Ipolydamásd felé. Érdekes látvány, mikor Letkés után az Ipoly folyó teljesen kikanyarodik az út mellé, aztán újra eltávolodik száz méterre. Csodás völgyben találjuk magunkat, ahogy a Helembai hegyek fölénk magasodnak, az Ipoly partján pedig sátrazók, és horgászok lakták be a partot. Ipolydamásd előtt még egyszer nagyon közel jön hozzánk a folyó, aztán megint eltávolodik.
A falun áttekerve már kezdjünk figyelni, mert nemsokára balra kell fordulnunk a főútról Márianosztra felé. 48,2-nél, még Szob előtt el is kanyarodunk, és megkezdjük utunkat újra a Börzsönyben.
Kóspallagi út lefelé
Ismét egy emelkedő kezdődik, de ez nem meredek (2,4%) és nem végig emelkedik. 10 Km hosszú, és 175 méteres szintkülönbséget küzdünk majd le. Útközben az erdei kisvasút is mellénk szegődik.  Beérve Márianosztrára, rögtön egy kereszteződéshez érünk (53,4 Km), ahol jobbra, felfelé kell fordulnunk Kóspallag felé.
Tovább tekerve ismét csodálatos panorámák tárulnak elénk, és az autósforgalom is minimális. Már lefelé gurulva Kóspallagig nem megyünk el, hanem a falu előtt, 59,4 Km-nél elkanyarodunk jobbra Kismaros felé. Innen egy kilométert kivéve szinte már csak lefelé fogunk menni egészen a kiépített bicikliútig. Kiérve a 12-es főútra, és átkelve azon, szemben, a jobb oldali földúton tudunk lemenni a kerékpáros aszfaltcsíkra. Ott balra kanyarodva hamar elérünk egy fasort, és egy kis hidat. Ezután a Kismaros mögötti Dunai gát tetején haladunk. Amikor elkanyarodik a bicikliút balra, aztán kanyarodna jobbra, ott kell nekünk egyenesen továbbmenni a járdán. Kiérünk a Duna utcára, melynek a végén balra fordulunk a főúton. 100 méter után, jobbra, az első meredek utcán feltekerünk a jobbra lévő Kismarosi vasútállomásra. Túránk itt ért véget. Innen óránként indul vonat Budapestre, a nyugati pályaudvarra.

Túratáv: 71 Km
Nehézség: Közepesen nehéz

1. Köszi! Jó leírást adtál, nem voltam egyedül, ahogy először átmentem Diósjenőről Kemencére, onnan Szobra. Minden jót! Jó biciklizést!