2013. augusztus 17., szombat

Vác - Kismaros - Kóspallag - Nagyírtás puszta - Nagybörzsöny - Ipolytölgyes - Letkés - Ipolydamásd - Szob - Zebegény - Nagymaros - Kismaros - Vác

Egy korábbi túránkat sikerült egy kis módosítással újrajárni. (Börzsöny túra - Link) Ami az előző túrákhoz képest változott, az a kiindulási pont. Ez esetben nem Kismaros volt az indulás és érkezés helyszíne, hanem Vác. Így a teljes hossz is módosult közel 20 km-el.
A második jelentős változás, hogy most nem Szokolya felé vettük az irányt, hanem egyenesen Kóspallagra tekertünk fel. Ez annyiban jelent könnyebbséget, hogy a Királyrét és Kóspallag közti hegyek hágóit nem kell megmásznunk. Azonban még ezután se számítsunk túl könnyű túrára, hiszen a kóspallagi úton is vannak szakaszok, ahol 8-10 %-os emelkedőkre kell felkapaszkodnunk kerékpárunkkal.
A túra teljes térképe - GPS alapján
Vácról, a vasútállomásról indulunk ma utunkra. A kijárattal szemben, a Széchenyi utcán tekerünk a Duna felé. Átkelünk a lámpánál a 2-es főúton, és tovább haladunk a főutcán. Miután elérjük a Március 15-e teret, ott jobbra szemben a Duna presszó melletti utcán legurulunk a váci révhez, ahol már kiépített kerékpárút áll rendelkezésünkre. Jobbra, észak felé, Verőce irányába indulunk tovább. Az út szinte a Duna mellett halad végig. Kiérvén a városból a DCM lakótelep után (4km) kezdődik az első emelkedőnk. Rövid, de figyelni kell a szembejövő kerékpárosokra, mert vannak egyesek, akik itt elengedik a féküket.
A Duna menti kerékpárút remekül ki van táblázva. Nehéz eltévedni.
Kerékpáros alagút a 12-es főút alatt
Ezután azonban nekünk fog következni egy kisebb gurulás. Itt vigyázzunk, mert összeszűkül a kerékpárút, és nehezen belátható szakaszok is vannak. Haladunk tovább egyenesen, egészen Verőcéig (9,3 Km). Sajnos a falu elején a főút szélére  kényszerülünk, azonban egy sárga csík tudatja az autósokkal, hogy számítani kell biciklisekre. (Nemrégen még a csík sem volt.) Verőce végén, 10,5 km-nél újra visszatérünk a kiépített kerékpárútra.
11,4 km-nél balra fordulunk, majd 200 méter múlva jobbra, de ezt táblák is jelzik nekünk. Most a Kismarost védő gát tetején kerekezünk egészen a falu végéig (12,8 Km). Átkelve egy fasoron, és egy kis hídon már Nagymaros következne, azonban mi nemsokára elhagyjuk a Duna menti kerékpársávot, és megkezdjük a kapaszkodásunkat a Börzsönybe. Már nincs messze a Kóspallag felé vezető út, amerre vennünk kell az irányt. 13,9 Km-nél jobbra kell fordulnunk egy földútra. Sajnos az utat jelző táblát ellopták, azonban ha egy lovarda után találunk egy földutat, nem fogunk mellé, jó helyen járunk.
Kóspallag felé
Kiérve a 12-es számú főútra, átkelünk azon, és szemben, jobbra, az alagút alatt átgurulunk. Itt megkezdődik a négy kilométeres emelkedőnk, ahol 125 méter szintkülönbséget fogunk leküzdeni. Az út sajnos nem a legjobb minőségű, de vigasztaljon az, hogy nem sok autó jár erre. Miután elhagyjuk a hétvégi házakat, elénk tárul az erdő, és balra egy csodás völgy. Követjük az utat, ami előbb élesen balra, majd jobbra fordul. Ezután egyenesen tekerünk tovább, miközben elhaladunk a Törökmezei út kereszteződése mellett.
Törökmező egy nagyon kedvelt helyszín a környék kirándulói körében, hisz remek infrastruktúrával rendelkezik. Találunk itt játszóteret, pin-pong asztalokat, egy kézilabdapályát, de nem hiányozhat az étterem, és a szállásadó sem. Egyszóval, ha van időnk, látogassunk el ide is.
Azonban mi most nem térünk le a tervezett útról, hanem élvezzük a remek panorámát, és a néhol kifogástalan aszfaltcsíkot.

Kóspallagi út
22,2-km-nél érjük el a Márianosztra felé vezető utat. Ha esetleg valaki már nagyon elfáradt, és úgy érzi kimerült, itt lerövidítheti a túrát Szob városa felé, ahonnan közvetlen vonat jár Budapestre.
Azonban én mindig azt mondom, hogy menjünk neki a hegynek, és próbáljuk meg legyőzni, hisz testünk és lelkünk is sokkal elégedettebb, ha nem adjuk fel rögtön az elején. Ha végképp kimerülünk, és elfogynak az emelkedők meghódításához szükséges erőink, csak meg kell fordulnunk, hisz visszafelé kizárólag gurulnunk kell.
Kóspallagra érve sajnos egy dologra számítani kell, a közkutak nem üzemelnek, így a vízvételezés nem lehetséges.
Kóspallagon meg is kezdődik az emelkedés
A faluba beérve elkezd ismét emelkedni az út, de ez nem tart sokáig. A falu főterén van egy bolt, ahol fel tudjuk tölteni ivóvíz készleteinket.
A mostani utamon jártam úgy, hogy a kerékpárzáramba beletört a kulcs. Természetesen a bringa épp a falu információs táblájához volt rögzítve. A bolttal szemben, a Polgármesteri Hivatalban kértem segítséget, ahol nagyon készségesek és segítőkészek voltak. A szabadításban a község Polgármestere járt közben. Ezúton is köszönet érte.
Igazán barátságos kis falu, ez végleg kiderült számomra. A főtérről indulva újra emelkedni kezd az út.
Kóspallagon felfelé

Tovább haladva a Szent Orbán fogadó tábláit kell követni, hiszen a mi utunk is elhalad a hotel mellett. 24,4 km-nél elérjük a korábbi túránk útvonalát. Akkor Kismarosról indultunk és Szokolyán át jutottunk el ide.
Pár száz méter megtétele után a kisinóci turistaházat érjük el, ahonnan gyalogosan az országos kék jelzésen a Nagyhideg-hegyre és a Csóványosra juthatunk el.
Kisinóci turistaház
Tovább indulva 4 km emelkedő vár még ránk, azután 1,5 km gurulás Nagyírtáspusztáig. Ezalatt szinte alig van forgalom, mivel kizárólag a hotel vendégei és személyzete jár ezen az úton.
Szent Orbán Erdei Wellness Hotel
A Szent Orbán fogadót megkerülve egy elég rossz minőségű aszfalt úton kell tovább tekernünk, de ez 2-3 száz méter után újra kiváló minőségű lesz. Egy kis emelkedő vár ránk, de ennek a végén már megpillanthatjuk az igazi északi Börzsönyt. Lélegzetelállító völgyek és egymásba nyúló hegyek jellemzik a panorámát.
2 km gurulás után újra egy nagyobb, egy kilométeres emelkedő kezdődik. Ezt leküzdve gurulhatunk végig lefelé Nagybörzsönyig. Érdemes lassabban menni, mert a kanyarokban sok a murva, ezért könnyű kicsúszni. Az út rendkívül jó minőségű, köszönhető a minimális autóforgalomnak.
38,8 km-nél sajnos megszűnik a jó minőségű aszfalt, és egy köves földút váltja. Száraz időben nagyon jól lehet rajta haladni, viszont esős napok után számítsunk sárra. Én már többször megjártam ezt a túrát, de eddig nem okozott bosszúságot.
Földút
Az utat egyébként azért nem fejezték be teljesen, hogy ne legyen tranzitút. Ezt sikerült elérni, mivel egy autóval sem találkoztunk errefelé. Ez pedig bennünket, kerékpárosokat, nagyon boldoggá tesz.
Nagybörzsöny első házai
Nagybörzsönyt 40,8 km-nél érjük el. Az első, már aszfaltos kereszteződésben balra kell fordulni, hogy a katolikus templom mellett leguruljunk a falu főútjára. Itt újra balra kell tartanunk, hogy aztán a XIII században épült Szent István-templom (kép) mellett haladjunk el.
Szent István templom (Xlll. század)
Elhagyva Nagybörzsönyt újra egy nagy gurulásra számíthatunk egészen a 12-es útig. (44,9 km) Vigyázzunk, mert a végére nagyon be lehet gyorsulni, és nincs kereszteződés előrejelző tábla. Balra fordulunk a 12-es útra, amely hivatalosan is az Ipoly menti kerékpárút része.
A következő falu Ipolytölgyes. A község előtt van lehetőségünk jobbra lemenni az Ipoly gátjáig és azon tovább haladni, de mi most inkább a gyér forgalmú 12-es úton hajtunk tovább. Letkésre beérve, ha elkanyarodunk jobbra, másfél kilométeres tekeréssel a határon és egy Ipoly hídon átkelve Ipolyszalkára (Szlovákia) is eljuthatunk. Mindenki magyarul beszél, és forinttal is fizethetünk a boltban, valamint a sarki kocsmában. Mi most azonban folytatjuk tovább a 12-es főúton való tekerésünket.
Az Ipoly folyó Damásdnál.
Letkés után egy kilométerrel az út szinte az Ipoly folyó partján halad, aztán megint eltávolodik, de csak egy mező választ el minket a partjától. Lent horgászok és sátrazók vették birtokba a partot. Pár kis emelkedő, és lejtő után már Ipolydamásd jön. 54,2 km-nél elérkezünk a márianosztrai kereszteződéshez, ahol nekünk tovább a főúton, jobbra, Szob felé kell tartanunk.
Szobon a jobb oldalon lévő vasútállomás előtt elgurulva egy alagúton a Duna felé kell fordulnunk, és egyenesen le kell mennünk a rév felé.
Duna menti kerékpárút Budapestig.
Remek minőségű út
 Innen indul az a kerékpárút, amely egészen Budapestig visz minket. Már Zebegény felé haladva megcsodálhatjuk a Dunakanyar hegyeit, és természetesen a Dunát. Csodálatos a látvány, engem mindig lenyűgöz.
Zebegény után, a Visegrádi-szorost, szemben Dobogókőt, felettünk pedig a Hegyes-tető szikláit pillanhatjuk meg.
Nagymaroson, a Duna túloldalán, velünk pont szemben a visegrádi várat láthatjuk, míg felettünk pedig a Börzsöny legdélibb oldala magasodik. Csodálatos itt is a panoráma.
Visegrádi vár
78,8 km-nél érjük el a kóspallagi elágazást, melyen reggel letértünk a Börzsöny felé. Bezárult hát a körünk, mely nem mondható túl könnyűnek, de túl nehéznek sem. Úgy vélem, akiben van egy kis kitartás és elszántság, meg tudja csinálni. Ne hajtsuk ki magunkat. Ha elfáradtunk álljunk meg pihenni, de próbáljunk egy szakaszt kitűzni, és azt megcsinálni. Cserébe az ember egy olyan élményt kap, amit garantáltan nem felejt el.
Innen Vác városáig a kijelölt és kitáblázott kerékpárúton tekerünk vissza. A váci vasútállomásra 92,8 km-nél érünk vissza

Túratáv: 92,8 km
Nehézségi szint: közepes

1. Szia Szabolcs !

Először is gratulálok az igényes honlaphoz és köszönöm a blogodat végre bátorságot mertem meríteni, hogy erről megmásszam' a Börzsönyt kerékpárral. Valahogy mindig tartottam a hegyi emelkedőktől, de ahogy te is írtad, abszolút megérte, nagy élmény volt Ma jártam végig ez az utat én is. Egy picit megkavarodtam a Szent Orbán után a kisvasút végállomásánál, mert ott valahogy a gyalogos utat választottam a folytatólagos beton helyett Szerencsére kb 2 km múlva visszatudtam kerülni a beton útra, pont ott, ahol már suhanni lehetett Nagybörzsöny felé. Nagybörzöny előtt az talán gázabb volt, mint ami számítottam, de még nem haladta meg a tolerancia szintemet.:-)))))
    Még egyszer köszönöm a munkádat, Molnár Péter

2. Szia!

Nagyon örülök, hogy tetszik a Blog. Sajnos amikor én is elkezdtem még régebben túrázgatni, nem tudtam merre induljak, mert alig találtam leírásokat a témában. Zavart, hogy az ország egyik legszebb része ennyire elhanyagolt. Végül is ezért kezdtem el csinálni. :)
    A Nagybörzsöny előtti út állapota sajnos tényleg nem a legjobb, és tavaly óta csak tovább romlott. Azonban ez miatt végképp nem éri meg feladni a túrát. :)
    Remélem, hogy a továbbiakban is találsz olyan utakat a leírásaim között, amiket be tudsz vállalni.

További szép napot kívánok neked.

Szabolcs

3. Szia , Még egy kérdés, Szokolya vagy a Nagy Irtás puszta felől nincs biciklivel járható út a Diósjenő-Kemencét összekötő útra? Az még egy szép kör lenne, mert most az a problémán, hogy innen a déli részről nem lehet eljutni, ahogy próbálom a térképet nézni erre a szakaszra, csak úgy, hogy elmész Diósjenőre v. Kemencére. De Diósjenőre vonatozni kellene , mert a M2 nem lehet , de nem is valószínű, hogy egészséges biciklizni. Még egyszer köszönet, mert hiánypótló tevékenységet csinálsz, Mpéter

1. Szia!

Van új bejegyzés.

4. Szia

A legjobb lehetőség egy régi műút, ma már csak köves út, de nagyon jó minőségű. (Nem olyan mint a nagybörzsönyi rész.) Ezt a turistatérképek amúgy kerékpáros útvonalként tartják számon. Királyrétre érve a híd után kettéváló műúton jobbra, a Csóványos felé indulunk el felfelé. Ezen az aszfaltozott úton haladva körülbelül 2,5 km után találsz egy leágazást jobbra. Itt egy kis híd és alatta a Cseresnyés patak folyik. Ezen az úton kell neked elindulni felfelé. Nem fogsz csalódni. Itt is az igazi Börzsönyt kapod. :)
    Ez az útvonal már szerepel az egyik leírásomban, csak akkor Diósjenőről jöttünk Kismarosra, tehát fordítva. Kb 40km körül találod.
    Link:

Ezenkívül van még egy megoldás. Királyrétről megy át egy gyalogos turistaút Nógrádra, de azt sajnos én nem ismerem. Ellenben az elsőt ajánlom.
    Keress a neten Börzsöny turistatérképet, azok mind jelölik ezt.

Nyugodtan kérdezz, ha gondod van.

5. Szia Szabolcs!

patent a blog, pár útvonalat már énis bejártam :) lenne 1 kérdésem..megnéznéd ezt az etapot?

Ősagárd és Szendehely között van egy út, nem jártál esetleg erre, mennyire járható?

köszi,
    Szabi

1. Szia!

Köszönöm. Örülök, hogy tetszik, és használhatónak ítéled a blogot. :)
      Szép kis túra. A Gyadai réten végig egy murvával leszórt, tökéletes út vezet Szendehely-Katalinpusztáig, bár vadászokat jelző táblával. Csak saját felelőségre láthatósági mellényben. A Lósi-patak és Ősagárd között sima földút van. Azonban ha jól emlékszem, kötött agyagos talajjal, ami nedves időben, vagy eső után nagyon ragad. (Bár ez áll a Kosd-Rád közti szakaszra is) Szint csak lefelé megy. Teljesen járható. Inkább erre, mint a 2-es úton. Az halál bringával.
      Ha nem baj, ezt meg is járom tavasszal és írok róla egy bejegyzést.