A második jelentős változás, hogy most nem Szokolya felé vettük az irányt, hanem egyenesen Kóspallagra tekertünk fel. Ez annyiban jelent könnyebbséget, hogy a Királyrét és Kóspallag közti hegyek hágóit nem kell megmásznunk. Azonban még ezután se számítsunk túl könnyű túrára, hiszen a kóspallagi úton is vannak szakaszok, ahol 8-10 %-os emelkedőkre kell felkapaszkodnunk kerékpárunkkal.
A túra teljes térképe - GPS alapján |
A Duna menti kerékpárút remekül ki van táblázva. Nehéz eltévedni. |
Kerékpáros alagút a 12-es főút alatt |
11,4 km-nél balra fordulunk, majd 200 méter múlva jobbra, de ezt táblák is jelzik nekünk. Most a Kismarost védő gát tetején kerekezünk egészen a falu végéig (12,8 Km). Átkelve egy fasoron, és egy kis hídon már Nagymaros következne, azonban mi nemsokára elhagyjuk a Duna menti kerékpársávot, és megkezdjük a kapaszkodásunkat a Börzsönybe. Már nincs messze a Kóspallag felé vezető út, amerre vennünk kell az irányt. 13,9 Km-nél jobbra kell fordulnunk egy földútra. Sajnos az utat jelző táblát ellopták, azonban ha egy lovarda után találunk egy földutat, nem fogunk mellé, jó helyen járunk.
Kóspallag felé |
Törökmező egy nagyon kedvelt helyszín a környék kirándulói körében, hisz remek infrastruktúrával rendelkezik. Találunk itt játszóteret, pin-pong asztalokat, egy kézilabdapályát, de nem hiányozhat az étterem, és a szállásadó sem. Egyszóval, ha van időnk, látogassunk el ide is.
Azonban mi most nem térünk le a tervezett útról, hanem élvezzük a remek panorámát, és a néhol kifogástalan aszfaltcsíkot.
Kóspallagi út |
22,2-km-nél érjük el a Márianosztra felé vezető utat. Ha esetleg valaki már nagyon elfáradt, és úgy érzi kimerült, itt lerövidítheti a túrát Szob városa felé, ahonnan közvetlen vonat jár Budapestre.
Azonban én mindig azt mondom, hogy menjünk neki a hegynek, és próbáljuk meg legyőzni, hisz testünk és lelkünk is sokkal elégedettebb, ha nem adjuk fel rögtön az elején. Ha végképp kimerülünk, és elfogynak az emelkedők meghódításához szükséges erőink, csak meg kell fordulnunk, hisz visszafelé kizárólag gurulnunk kell.
Kóspallagra érve sajnos egy dologra számítani kell, a közkutak nem üzemelnek, így a vízvételezés nem lehetséges.
Kóspallagon meg is kezdődik az emelkedés |
A faluba beérve elkezd ismét emelkedni az út, de ez nem tart sokáig. A falu főterén van egy bolt, ahol fel tudjuk tölteni ivóvíz készleteinket.
A mostani utamon jártam úgy, hogy a kerékpárzáramba beletört a kulcs. Természetesen a bringa épp a falu információs táblájához volt rögzítve. A bolttal szemben, a Polgármesteri Hivatalban kértem segítséget, ahol nagyon készségesek és segítőkészek voltak. A szabadításban a község Polgármestere járt közben. Ezúton is köszönet érte.
Igazán barátságos kis falu, ez végleg kiderült számomra. A főtérről indulva újra emelkedni kezd az út.
A mostani utamon jártam úgy, hogy a kerékpárzáramba beletört a kulcs. Természetesen a bringa épp a falu információs táblájához volt rögzítve. A bolttal szemben, a Polgármesteri Hivatalban kértem segítséget, ahol nagyon készségesek és segítőkészek voltak. A szabadításban a község Polgármestere járt közben. Ezúton is köszönet érte.
Igazán barátságos kis falu, ez végleg kiderült számomra. A főtérről indulva újra emelkedni kezd az út.
Kisinóci turistaház |
Tovább indulva 4 km emelkedő vár még ránk, azután 1,5 km gurulás Nagyírtáspusztáig. Ezalatt szinte alig van forgalom, mivel kizárólag a hotel vendégei és személyzete jár ezen az úton.
Szent Orbán Erdei Wellness Hotel |
A Szent Orbán fogadót megkerülve egy elég rossz minőségű aszfalt úton kell tovább tekernünk, de ez 2-3 száz méter után újra kiváló minőségű lesz. Egy kis emelkedő vár ránk, de ennek a végén már megpillanthatjuk az igazi északi Börzsönyt. Lélegzetelállító völgyek és egymásba nyúló hegyek jellemzik a panorámát.
2 km gurulás után újra egy nagyobb, egy kilométeres emelkedő kezdődik. Ezt leküzdve gurulhatunk végig lefelé Nagybörzsönyig. Érdemes lassabban menni, mert a kanyarokban sok a murva, ezért könnyű kicsúszni. Az út rendkívül jó minőségű, köszönhető a minimális autóforgalomnak.
38,8 km-nél sajnos megszűnik a jó minőségű aszfalt, és egy köves földút váltja. Száraz időben nagyon jól lehet rajta haladni, viszont esős napok után számítsunk sárra. Én már többször megjártam ezt a túrát, de eddig nem okozott bosszúságot.
Földút |
Az utat egyébként azért nem fejezték be teljesen, hogy ne legyen tranzitút. Ezt sikerült elérni, mivel egy autóval sem találkoztunk errefelé. Ez pedig bennünket, kerékpárosokat, nagyon boldoggá tesz.
Nagybörzsöny első házai |
Nagybörzsönyt 40,8 km-nél érjük el. Az első, már aszfaltos kereszteződésben balra kell fordulni, hogy a katolikus templom mellett leguruljunk a falu főútjára. Itt újra balra kell tartanunk, hogy aztán a XIII században épült Szent István-templom (kép) mellett haladjunk el.
Szent István templom (Xlll. század) |
Elhagyva Nagybörzsönyt újra egy nagy gurulásra számíthatunk egészen a 12-es útig. (44,9 km) Vigyázzunk, mert a végére nagyon be lehet gyorsulni, és nincs kereszteződés előrejelző tábla. Balra fordulunk a 12-es útra, amely hivatalosan is az Ipoly menti kerékpárút része.
A következő falu Ipolytölgyes. A község előtt van lehetőségünk jobbra lemenni az Ipoly gátjáig és azon tovább haladni, de mi most inkább a gyér forgalmú 12-es úton hajtunk tovább. Letkésre beérve, ha elkanyarodunk jobbra, másfél kilométeres tekeréssel a határon és egy Ipoly hídon átkelve Ipolyszalkára (Szlovákia) is eljuthatunk. Mindenki magyarul beszél, és forinttal is fizethetünk a boltban, valamint a sarki kocsmában. Mi most azonban folytatjuk tovább a 12-es főúton való tekerésünket.
Az Ipoly folyó Damásdnál. |
Letkés után egy kilométerrel az út szinte az Ipoly folyó partján halad, aztán megint eltávolodik, de csak egy mező választ el minket a partjától. Lent horgászok és sátrazók vették birtokba a partot. Pár kis emelkedő, és lejtő után már Ipolydamásd jön. 54,2 km-nél elérkezünk a márianosztrai kereszteződéshez, ahol nekünk tovább a főúton, jobbra, Szob felé kell tartanunk.
Szobon a jobb oldalon lévő vasútállomás előtt elgurulva egy alagúton a Duna felé kell fordulnunk, és egyenesen le kell mennünk a rév felé.
Duna menti kerékpárút Budapestig. |
Remek minőségű út |
Zebegény után, a Visegrádi-szorost, szemben Dobogókőt, felettünk pedig a Hegyes-tető szikláit pillanhatjuk meg.
Nagymaroson, a Duna túloldalán, velünk pont szemben a visegrádi várat láthatjuk, míg felettünk pedig a Börzsöny legdélibb oldala magasodik. Csodálatos itt is a panoráma.
Nagymaroson, a Duna túloldalán, velünk pont szemben a visegrádi várat láthatjuk, míg felettünk pedig a Börzsöny legdélibb oldala magasodik. Csodálatos itt is a panoráma.
Visegrádi vár |
Innen Vác városáig a kijelölt és kitáblázott kerékpárúton tekerünk vissza. A váci vasútállomásra 92,8 km-nél érünk vissza
Túratáv: 92,8 km
Nehézségi szint: közepes
Szia Szabolcs !
VálaszTörlésElőször is gratulálok az igényes honlaphoz és köszönöm a blogodat végre bátorságot mertem meríteni, hogy erről megmásszam' a Börzsönyt kerékpárral. Valahogy mindig tartottam a hegyi emelkedőktől, de ahogy te is írtad, abszolút megérte, nagy élmény volt Ma jártam végig ez az utat én is. Egy picit megkavarodtam a Szent Orbán után a kisvasút végállomásánál, mert ott valahogy a gyalogos utat választottam a folytatólagos beton helyett Szerencsére kb 2 km múlva visszatudtam kerülni a beton útra, pont ott, ahol már suhanni lehetett Nagybörzsöny felé. Nagybörzöny előtt az talán gázabb volt, mint ami számítottam, de még nem haladta meg a tolerancia szintemet.:-)))))
Még egyszer köszönöm a munkádat, Molnár Péter
Szia!
VálaszTörlésNagyon örülök, hogy tetszik a Blog. Sajnos amikor én is elkezdtem még régebben túrázgatni, nem tudtam merre induljak, mert alig találtam leírásokat a témában. Zavart, hogy az ország egyik legszebb része ennyire elhanyagolt. Végül is ezért kezdtem el csinálni. :)
A Nagybörzsöny előtti út állapota sajnos tényleg nem a legjobb, és tavaly óta csak tovább romlott. Azonban ez miatt végképp nem éri meg feladni a túrát. :)
Remélem, hogy a továbbiakban is találsz olyan utakat a leírásaim között, amiket be tudsz vállalni.
További szép napot kívánok neked.
Szabolcs
Szia , Még egy kérdés, Szokolya vagy a Nagy Irtás puszta felől nincs biciklivel járható út a Diósjenő-Kemencét összekötő útra? Az még egy szép kör lenne, mert most az a problémán, hogy innen a déli részről nem lehet eljutni, ahogy próbálom a térképet nézni erre a szakaszra, csak úgy, hogy elmész Diósjenőre v. Kemencére. De Diósjenőre vonatozni kellene , mert a M2 nem lehet , de nem is valószínű, hogy egészséges biciklizni. Még egyszer köszönet, mert hiánypótló tevékenységet csinálsz, Mpéter
VálaszTörlésSzia!
TörlésVan új bejegyzés.
http://cszfc.blogspot.hu/2013/08/vac-nagy-hideg-hegy-vac.html
Szia
VálaszTörlésA legjobb lehetőség egy régi műút, ma már csak köves út, de nagyon jó minőségű. (Nem olyan mint a nagybörzsönyi rész.) Ezt a turistatérképek amúgy kerékpáros útvonalként tartják számon. Királyrétre érve a híd után kettéváló műúton jobbra, a Csóványos felé indulunk el felfelé. Ezen az aszfaltozott úton haladva körülbelül 2,5 km után találsz egy leágazást jobbra. Itt egy kis híd és alatta a Cseresnyés patak folyik. Ezen az úton kell neked elindulni felfelé. Nem fogsz csalódni. Itt is az igazi Börzsönyt kapod. :)
Ez az útvonal már szerepel az egyik leírásomban, csak akkor Diósjenőről jöttünk Kismarosra, tehát fordítva. Kb 40km körül találod.
Link:
http://cszfc.blogspot.hu/2012/05/vac-rad-penc-keszeg-osagard-notincs.html
Ezenkívül van még egy megoldás. Királyrétről megy át egy gyalogos turistaút Nógrádra, de azt sajnos én nem ismerem. Ellenben az elsőt ajánlom.
Keress a neten Börzsöny turistatérképet, azok mind jelölik ezt.
Nyugodtan kérdezz, ha gondod van.
Szia Szabolcs!
VálaszTörléspatent a blog, pár útvonalat már énis bejártam :) lenne 1 kérdésem..megnéznéd ezt az etapot?
https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=216426180653253504235.0004efff11b51a1bc9225
Ősagárd és Szendehely között van egy út, nem jártál esetleg erre, mennyire járható?
köszi,
Szabi
Szia!
TörlésKöszönöm. Örülök, hogy tetszik, és használhatónak ítéled a blogot. :)
Szép kis túra. A Gyadai réten végig egy murvával leszórt, tökéletes út vezet Szendehely-Katalinpusztáig, bár vadászokat jelző táblával. Csak saját felelőségre láthatósági mellényben. A Lósi-patak és Ősagárd között sima földút van. Azonban ha jól emlékszem, kötött agyagos talajjal, ami nedves időben, vagy eső után nagyon ragad. (Bár ez áll a Kosd-Rád közti szakaszra is) Szint csak lefelé megy. Teljesen járható. Inkább erre, mint a 2-es úton. Az halál bringával.
Ha nem baj, ezt meg is járom tavasszal és írok róla egy bejegyzést.
Köszönöm.
Szabolcs