2012. május 13., vasárnap

Kismaros - Szokolya - Kóspallag - Nagyírtás-puszta - Nagybörzsöny - Letkés - Szob - Nagymaros - Kismaros

Eme túránk alkalmával ismételten egy nagy kört fogunk leírni. Kismarosról indulunk, és ide is fogunk visszatérni 73 km leküzdése végeztével. Ismét csodás helyeken fogunk járni, olyan utakon, amelyet nem használhatnak tranzit útnak az autósok. Ez végett van egy 2 km-es szakasz, ahol egy elég rossz minőségű földút visz tovább minket, de emiatt nem éri meg feladni a túrát, mivel csodálatos, érintetlen természetet láthatunk. Az igazi Börzsönyt.
Túránk térképe - kattintson a képre a nagyításért
Utunk a kismarosi kisvasút állomáson kezdődik. Innen Szokolya - Királyrét irányában, a Török-patak mentén indulunk el. Ez az út már emelkedik kissé (1-2%). Ahogy haladunk ki Kismarosról, egyre több hétvégi házat, nyaralót láthatunk, melyek már Börzsönyligethez tartoznak. 6 km megtétele után már Szokolyán járunk, ahol először jobbra, majd a focipálya után balra kanyarodunk, de ezt tábla is jelzi számunkra. A falut elhagyjuk és tovább haladunk a Kóspallag felé vezető útig (9,5 km). Itt megint segít minket tábla, és be is kanyarodunk Balra. Itt már megkezdődik az igazi emelkedés. Az út elején egy 10%-os emelkedőt kell leküzdenünk, de ez pár száz méter után 5-6%-ra mérséklődik.

Kóspallag felé vezető út
A felfelé tekerést egy kis völgy töri meg, de ne engedjünk ki, hiszen itt még nem ért véget az emelkedés. A gerincre felérve gurulás közben kipihenhetjük magunkat, hiszen Kóspallagra érve ismét emelkedés kezdődik majd. Vigyázzunk lefelé, mert 14% az út lejtése, beláthatatlan kanyarokkal és esetleges autós szembe forgalommal kell számolnunk. Az út végén a STOP tábla nincs előre jelezve, egy gyengébb fékkel még bajba is kerülhetünk.
A kereszteződésben (13,8 km) jobbra kanyarodunk Kisinóc felé. Innen a nagyírtáspusztai Szent Orbán fogadó 6 km-re van, amit tábla is jelez. Pár száz méter megtétele után a kisinóci turistaházat érjük el, ahonnan gyalogosan az országos kék jelzésen a Nagyhideg-hegyre és a Csóványosra juthatunk el. Érdemes itt megreggelizni, megpihenni. Friss vízzel is feltölthetjük kulacsunkat.
Tovább indulva 4 km emelkedő vár még ránk Nagyírtáspusztáig. A Szent Orbán fogadót megkerülve egy elég rossz minőségű aszfalt úton kell tovább tekernünk (20 km), de ez 2-3 száz méter után újra kiváló minőségű lesz. Egy kis emelkedő vár ránk, de ennek a végén már megpillanthatjuk az igazi északi Börzsönyt. Lélegzetelállító völgyek és egymásba nyúló hegyek jellemzik a panorámát.
2 km gurulás után újra egy nagyobb, egy kilométeres emelkedő kezdődik. Ezt leküzdve gurulhatunk végig lefelé Nagybörzsönyig. Érdemes lassabban menni, mert a kanyarokban sok a murva, ezért könnyű kicsúszni. Az út rendkívül jó minőségű. Köszönhető a minimális autóforgalomnak.

Lefelé vezető út
Vigyázzunk a kanyarokban
29 km-nél sajnos megszűnik a jó minőségű aszfalt, és egy köves földút váltja. Száraz időben nagyon jól lehet rajta haladni, viszont esős napok után számítsunk sárra. Én már többször megjártam ezt a túrát, de eddig nem okozott bosszúságot.
Az utat egyébként azért nem fejezték be teljesen, hogy ne legyen tranzitút. Ezt sikerült elérni, mivel egy autóval sem találkoztunk errefelé. Ez pedig bennünket, kerékpárosokat, nagyon boldoggá tesz.

2 km földút
Nagybörzsönyt 31 km-nél érjük el. Az első, már aszfaltos kereszteződésben balra kell fordulni, hogy a katolikus templom mellett leguruljunk a falu főútjára. Itt újra balra kell tartanunk, hogy aztán a XIII században épült Szent István-templom (kép) mellett haladjunk el.
Elhagyva Nagybörzsönyt újra egy nagy gurulásra számíthatunk egészen a 12-es útig. (32,4 km) Vigyázzunk, mert a végére nagyon be lehet gyorsulni, és itt sincs kereszteződés előrejelző tábla. Balra fordulunk, hogy elérjük a következő falut, Ipolytölgyest. A község előtt van lehetőségünk jobbra lemenni az Ipoly gátjáig és azon tovább haladni, de mi most inkább a gyér forgalmú 12-es úton hajtunk tovább. Letkésre beérve, ha elkanyarodunk jobbra, másfél kilométeres tekeréssel a határon és egy Ipoly hídon átkelve Ipolyszalkára (Szlovákia) is eljuthatunk. Mindenki magyarul beszél, és forinttal is fizethetünk a boltban, valamint a sarki kocsmában. Mi most azonban folytatjuk tovább a 12-es főúton való tekerésünket.
12-es főút Ipolytölgyes és Letkés között
Határállomás
Letkés után egy kilométerrel az út szinte az Ipoly folyó partján halad, aztán megint eltávolodik, de csak egy mező választ el minket a partjától. Lent horgászok és sátrazók vették birtokba a partot. Pár kis emelkedő, és lejtő után már Ipolydamásd jön (48 km). 51,3 km-nél elérkezünk a márianosztrai kereszteződéshez, ahol nekünk tovább a főúton, jobbra, Szob felé kell tartanunk.
Szobon a jobb oldalon lévő vasútállomás előtt elgurulva egy alagúton a Duna felé kell fordulnunk, és egyenesen le kell mennünk a rév felé. Innen indul az a kerékpárút, amely egészen Budapestig visz minket. Már Zebegény felé haladva megcsodálhatjuk a Dunakanyar hegyeit, és természetesen a Dunát. Csodálatos a látvány, engem mindig lenyűgöz.
Zebegény után, a Visegrádi-szorost, szemben Dobogókőt, felettünk pedig a Hegyes-tető szikláit pillanhatjuk meg.
66 km-nél a Duna túloldalán, velünk pont szemben a visegrádi várat láthatjuk, míg felettünk pedig a Börzsöny legdélibb oldala magasodik. Csodálatos itt is a panoráma.
70 km-nél érjük el a kóspallagi elágazást, melyen Törökmezőre és onnan a Hegyes-tetőre juthatunk el kerékpárral. Mi kerekezünk tovább, és meg sem állunk Kismarosig. Ahol a kerékpárút bekanyarodik a házak közé, ott mi balra tartunk egy szűk járdarészen. Ezen az utcán feltekerve már meg is érkeztünk a Szokolyai elágazáshoz, ahol száz méter után már meg is pillantjuk a kiinduló pontunkat, a kisvasút állomást.
Kismaroson a Marus sörkertet ajánlom. Pizzák és frissensültek közül is választhatunk, remek hely. A főúton visszafelé haladva Nagymaros felé, bal oldalt található. Mi mindig itt pihenjük ki az utat.